Βραχομορφές: Πρόσωπα ή ανθρώπινες φιγούρες σε βράχους και βουνά.
Τα φιλοτέχνησαν άνθρωποι; Εξωγήινοι; UFO; Φυσικοί σχηματισμοί που ξεγελούν το ανθρώπινο μάτι;
Ανθρώπινο κατασκεύασμα, ή παιχνίδι της φύσεως, είναι η μορφή που εμφανίζεται επάνω στον βράχο της Ακροπόλεως και είναι ορατή από την Πλάκα; Με προσεχτική παρατήρηση κάποιος με οξεία όραση θα διακρίνει άλλες δέκα με έντεκα μορφές. Από έρευνες που έχουν γίνει στα συρτάρια της Ιστορίας, σε βιβλία και σε λεξικά αρχαιολογίας δεν κατάφεραν να ανακαλύψουν την παραμικρή αναφορά για τα γλυπτά πρόσωπα που εμφανίζονται στον Ιερό βράχο. Έχει λεχθεί για το ένα «πρόσωπο» που είναι και το πιο καθαρά «φανερό» ότι προϋπήρχε της κατασκευής του Παρθενώνα, δηλαδή στην προκλασική εποχή. Άλλες πάλι θεωρίες τοποθετούν τα γλυπτά αυτά στην Πελασγική εποχή. Η πιο, ίσως, πρωτοποριακή άποψη είναι εκείνη που θέλει το ένα από τα πρόσωπα να παριστάνουν τον Δία ή τον Περικλή. Η πιο ματαιόδοξη άποψη, πάντως, είναι να απεικονίζει τον Φειδία λαξευμένο από τους ίδιους τους μαθητές του.
Στον Ταΰγετο συναντούμε μία πληθώρα βραχογλυπτικών που πραγματικά, αν μη τι άλλο, προβληματίζουν. Ξεκινώντας από τους πρόποδες του όρους, αν παρατηρήσουμε καλά, θα δούμε να διαγράφεται το κεφάλι ενός σκύλου που κοιτά σχεδόν προς τα πάνω. Αν ακολουθήσουμε το βλέμμα του τότε θα ανακαλύψουμε ένα κεφάλι που φέρει στέμμα με κέρατα αντιλόπης. Το πρόσωπο αυτό είναι στραμμένο προς τον ουρανό. Δίπλα, αριστερά του διακρίνουμε ένα ακόμη πρόσωπο, χωρίς άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που, επίσης, κοιτά σχεδόν προς τα πάνω.
Αριστερά, προς τα πίσω, ξεχωρίζουμε με αρκετή άνεση ένα γνωστό μας γεωμετρικό σχήμα. Μία πυραμίδα. Για την πυραμίδα αυτή, πολλά έχουν ειπωθεί και γραφεί, θεωρίες πάρα πολλές για να τις αναφέρουμε. Ανάμεσα στα άλλα πως το ιερό όρος είναι κοσμικό κέντρο, όπως οι Δελφοί. Είναι δηλαδή ένας ομφαλός μέσω του οποίου, περνά νοητός άξονας, τον οποίο αν προεκτείνουμε στο Σύμπαν συναντά τον αστερισμό της Πλειάδος (Ταϋγέτης).
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ;
1) ΓΛΥΠΤΑ
Για να πούμε με βεβαιότητα ότι πρόκειται για ανθρώπινες κατασκευές θα πρέπει να γίνουν μελέτες που να αφορούν την πλαστικότητα αυτών των προσώπων. Δηλαδή να μην υπάρχει δυσαναλογία στις αποστάσεις των ματιών γύρω από την μύτη, των αυτιών. Να υπάρχει αναλογία μύτης, στόματος, μετώπου κλπ.
2) ΠΑΡΕΙΔΩΛΙΑ
Ένας φυσικός σχηματισμός που στα μάτια μας θυμίζει ένα πρόσωπο. Αυτό είναι φυσικό να συμβαίνει καθώς ήδη από την γέννησή μας ο εγκέφαλός μας είναι προγραμματισμένος να αναγνωρίζει άμεσα πρόσωπα. Μεγαλώνοντας ο άνθρωπος, αυτός ο μηχανισμός αναγνώρισης γίνεται τόσο αποτελεσματικός που μπορεί να ξεχωρίσει εύκολα ένα πρόσωπο ανάμεσα από άλλες λεπτομέρειες. Από μία παιδική ζωγραφιά (ένας κύκλος για κεφάλι, τελίτσες για μάτια, και απλές γραμμές που σχηματίζουν το υπόλοιπο σώμα) μέχρι του να βλέπουμε πρόσωπα ή ανθρώπινες φιγούρες εκεί που δεν υπάρχουν, καθώς υποσυνείδητα προσπαθούμε να δούμε ένα πρόσωπο, μόνο από σκιές και φως (Carl Sagan).
3) Ο ΤΟΠΟΣ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ
Αρχαίοι λαοί θεωρούσαν την Φύση ως ένθεη και ζωντανή, ολοζώντανη, ως νου.
Έχει λεχθεί, επίσης, ότι ένας τόπος καταγράφει και αναπαράγει γεγονότα (όπως π.χ. οι Δροσουλίτες). Ενδεχομένως, λοιπόν, η Φύση να μπορεί και να δημιουργήσει ως καλλιτέχνης, ειδικά σε έναν χώρο που από τους ανθρώπους ανέκαθεν θεωρούνταν ιερός.
Μπορεί να υποστηριχτεί, λοιπόν, ότι όλες αυτές οι μορφές αποτελούν μία φυσική αντίδραση-εναντίωση του βράχου σε κάποιες καταστάσεις. Καθώς θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο τόπος αυτός είχε μία συγκεκριμένη προσωπικότητα…
Δηλαδή, όταν ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε εκκλησία της Αγίας Σοφίας, επί Ιουστινιανού και αργότερα της Θεοτόκου, ο βράχος θέλησε και με την βοήθεια των καιρικών φαινομένων να αποτυπώσει την άποψή του σχηματίζοντας με τα χρόνια τις μορφές αυτές προκειμένου να δηλώσει την αντίθεσή του. Αυτές οι μορφές, ενδεχομένως, αργότερα αλλοιώθηκαν είτε κατά την εκστρατεία του Ενετού Φραγκίσκου Μοροζίνη το 1867 ή κατά τις καταστροφές που έλαβαν χώρα κατά την περίοδο της ελληνικής επανάστασης.
Πηγή: diadrastiko: ΒΡΑΧΟΠΡΟΣΩΠΕΙΕΣ: ΓΛΥΠΤΑ ή ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ του ΜΥΑΛΟΥ; http://diadrastiko.blogspot.com/2011/05/blog-post_14.html#ixzz1YburmTWM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου